Offroad Budel, het internationale 4×4-treffen dat dit weekend voor de zesde keer werd gehouden, bracht niet alleen veel terreinrijders op de been, maar ook tientallen vrijwilligers, die de deelnemers in de juiste banen moesten leiden.
Op het hoofdterrein aan de Ruilverkavelingsweg in Budel en verspreid door de regio kregen honderden 4×4-liefhebbers uitdagende obstakels voor de kiezen. De routes waren verdeeld in drie gradaties: blauw, rood, en zwart. Op bedrijventerrein De Kempen in Weert was een van de meest uitdagende terreinen ingericht. “Vanmorgen hebben we het parcours voor de rijders van de rode route een beetje afgevlakt, anders was het te heftig geworden. Ook de betonproef die is opgenomen in de zwarte route is wat ‘softer’ van opzet. Vorig jaar wisten slechts vijf rijders de helling te bedwingen”, vertelt baanmarshall Peter Waasdorp.
Vergunning
De Astenaar en zijn collega’s geven aanwijzingen en proberen het enthousiasme van rouwdouwers een beetje te temperen. Daarnaast controleren ze op zwartrijders. “Op de openbare weg kunnen wij niemand tegenhouden, maar we kunnen mensen wel de toegang tot de terreinen weigeren”, zegt medeorganisator en routeplanner Arjan Lam. Hij vertelt dat het steeds moeilijker wordt de vergunningen rond te krijgen. “We zijn in februari begonnen met het uitzetten van de routes. De laatste vergunning heb ik pas afgelopen woensdag ontvangen.”
Afhankelijk van de kleurcode moeten de terreinwagens aan allerlei eisen voldoen, zoals speciale banden en een lier. “Ze worden allemaal gecontroleerd bij het keuringsstation op het basisterrein”, aldus Lam.
Voorbij
Het deelnemersveld varieert van standaardvoertuigen, zoals een Suzuki Jimny, tot kostbare, speciaal geprepareerde voertuigen. “Alles rijdt hier door elkaar. Dat is het mooie van dit evenement”, vindt Waasdorp. Hij ziet steeds meer gezinnen en stellen op het evenement afkomen. Waasdorp: “Terreinrijden is een goede relatietest. Ik heb de afgelopen jaren al heel wat ruzies zien ontstaan.” Het vergt ook veel geduld, weet de Astenaar.
Bij offroad rijden draait het niet om snelheid, maar om stuurmanskunst en behendigheid.
Peter Waasdorp
Veel rijders durven de betonproef niet aan en kiezen voor een aftocht onder het veiligheidslint. Zo ook een chauffeur uit Heeswijk-Dinther. Even later gaat het alsnog mis als hij zijn Mercedes-terreinwagen op zijn achterklep in het mulle zand parkeert. “Witte rook, dan is het meestal einde oefening”, zegt Waasdorp. Nadat een groepje behulpzame Belgen de Heeswijk-Dinthernaar uit zijn benarde positie hebben bevrijd, wordt er volop gesleuteld aan het motorblok. Op dat moment hebben de chauffeur en zijn navigator nog wel hoop op een goede afloop. Die vervliegt als de motor helemaal in de soep lijkt te lopen. “Nu is het echt voorbij”, klinkt het.
Origineel artikel door Roy de Leijer, Eindhovens Dagblad. Foto door eye-catch.net.